Usein kysyttyä

Yleistä

Näin helppoa se on:

  1. Liity Toimipiste.fi-palveluun. Liittyminen on täysin maksutonta eikä velvoita mihinkään. Saat saman tien sähköpostiisi linkin, jolla pääset kirjautumaan palveluun.
  2. Täydennä yhteystietosi ja valitse haluamasi salasana.
  3. Lähetä meille verokorttisi ja tilinumerosi

Voit aloittaa laskuttamisen vaikka heti!

Liittyminen on maksutonta eikä se velvoita palvelun käyttöön. Voit myös perua rekisteröitymisesi milloin tahansa.

Palvelumaksun veloitamme vasta palkanmaksun yhteydessä.

Toimipiste.fi hinnoittelu on edullinen ja selkeä. Palvelumaksu on 5 % laskutuksen arvonlisäverottomasta loppusummasta tai minimiveloitus 15 euroa. Minimiveloitusta käytetään, jos palkanmaksuun yhdistettyjen laskujen arvolisäveroton loppusumma on alle 300 euroa.

Kaikki kauttamme laskuttavat kuuluvat Toimipiste Turvan piiriin. Sen hinnoittelu on toimialakohtainen, tarkista hinta palkkalaskurista.

Palvelumaksu veloitetaan vasta palkanmaksun yhteydessä ja samaan palkanmaksuun voit yhdistää useamman laskun.

Toimipiste.fi ei peri muita maksuja palvelun käytöstä. Tämän lisäksi pidätämme ja tilitämme kaikki palkanmaksuun liittyvät verot ja  pidätykset. Huomaathan siis, että et saa koko laskutussummaa itsellesi.

Palkkalaskurilla voit laskea paljonko sinulle jää laskutussummasta käteen ja tarkastella verojen ja palvelumaksun määrää sekä nettopalkan osuutta tarkemmin.

Hinnastoomme pääset täältä

Kyllä voit!

Taitajien Toimipiste Oy on saavuttanut Suomen Asiakastiedon sekä Bisnoden luottoluokituksen AA ja tähän yltää vain pieni osa suomalaisista yrityksistä. Tämä on merkki yrityksen vakavaraisuudesta. Lisätietoa luottoluokastamme

Lisäksi olemme Vastuu Groupin tilaajavastuupalvelun mukainen Luotettava kumppani. Tämä antaa sinulle varmuuden että toimimme lainsäädännön edellyttämällä tavalla. Palvelun tuottama raportti sisältää kaikki tilaajavastuulain edellyttämät asiakirjat. Tilaajavastuuraportin voit noutaa täältä! Raportti latautuu laitteellesi PDF -muotoisena.

Toimipiste.fi -palvelu toimii osakeyhtiömuotoisena ja virallinen nimemme on Taitajien Toimipiste Oy.

Osakeyhtiö sopii yhtiömuotona erinomaisesti laskutustoimintaan, eikä eroa palvelun käyttäjän näkökulmasta verrattuna osuuskuntamuotoon.

Toiminimen tai osakeyhtiön perustaminen käy helposti mutta samalla sinusta tulee yrittäjä ja sitoudut myös yrittäjän velvollisuuksiin. Tällöin sinun pitää varsinaisen työsi lisäksi huolehtia mm.

  • yrittäjäeläkemaksut
  • ennakko- ja arvonlisäveromaksut sekä raportointi
  • kirjanpito ja tilinpäätökset
  • laskutus ja perintä

Kirjanpitoon voit palkata tilitoimiston mutta sekään ei ole ilmaista.

Lisäksi kuukausikulut juoksevat vaikka töitä ei olisikaan. Varsinkin toiminnan alussa tämä voi olla ongelma koska myynti on vielä pientä ja kuukausikulut juoksevat tästä huolimatta.

Toimipiste.fi on helppo vaihtoehto laskuttaa oma työ tarvitsematta ryhtyä yrittäjäksi kaikkine velvollisuuksineen ja riskeineen. Voit keskittyä omaan osaamiseesi ja me hoidamme kaikki paperityöt puolestasi.

Työvoimapoliittisesti ja eläkevakuuttamisen kannalta laskutuspalveluiden kautta tehty työ luetaan yrittäjämäisesti tehdyksi työksi.

Verotuksellisesti olet palkansaaja.

Lue lisää kohdasta Työttömyysturva sekä Eläketurva.

Toimipiste.fi toimii tilaajavastuulain edellyttämällä tavalla. Tämä kannattaa mainita kun hankit asiakkaita. Tuolloin asiakkaasi voi olla varma että sinun osaltasi kaikki verot, vakuutukset ja raportoinnit hoidetaan asianmukaisesti.

Olemme mukana Tilaajavastuu.fi -palvelun Luotettava kumppani -ohjelmassa. Tämä antaa sinulle varmuuden että toimimme lainsäädännön edellyttämällä tavalla. Palvelun tuottama raportti sisältää kaikki tilaajavastuulain edellyttämät asiakirjat. Tilaajavastuuraportin voit noutaa täältä! Raportti latautuu laitteellesi PDF -muotoisena.

Pyynnöstä toimitamme tilaajavastuulain mukaisen todistuspaketin sähköpostilla veloituksetta.

Toimipiste.fi on tarkoitettu sinulle joka myyt omaa osaamistasi ja työtä. Mikäli työsuoritteesesi liittyy suoraan materiaaleja, niiden laskutus onnistuu. Katso lisää materiaalin laskutuksesta täältä.

Palvelumme ei ole sinua varten jos harkitsemasi ala vaatii isoja kalustohankintoja, tai olet ajatellut tavaran myyntiä.

Vastuuvakuutuksessamme on suljettu pois tiettyjä toimialoja. Tarkista ne täältä: Vastuuvakuutustodistus.

Mikäli toimialasi on luvanvarainen, ole ennen töiden aloitusta yhteydessä asiakaspalveluumme.

Laskuttaessasi palvelumme kautta et sitoudu yrittäjän velvollisuuksiin. Siten liikeideasi testaaminen on erittäin yksinkertaista ja riskitöntä. Pääset aloittamaan työt heti ja voit keskittyä paperisodan sijaan omaan osaamiseesi.  Rekisteröidyttyäsi palveluun voit luoda ensimmäisen laskun vaikka samantien. Tutustu edulliseen hinnastoomme tästä.

Kokeillessasi kevytyrittäjyyttä et menetä mahdollisuutta starttirahaan. Jos myöhemmin päättäisitkin ryhtyä itsenäiseksi yrittäjäksi, on se paljon helpompaa. Tuolloin sinulla on jo valmiita asiakkaita ja kokemusta markkinointi- ja myyntityöstä.

Jos kuitenkaan markkinoilta ei löydy tarpeeksi tilausta ideallesi, kevytyrittäjänä voit lopettaa toimintasi nopeasti ja täysin ilman hankalaa byrokratiaa.

Mikäli perustat oman yrityksen eikä yritys kannatakaan, on sen lopettaminen hankalaa.

Toimintatapoja ei voi suoraan verrata keskenään sillä niiden tuottavuus ja kustannukset riippuu useasta tekijästä.

Oman yrityksen kannattavuus riippuu muun muassa, paljonko yrityksen hallinnollisia asioita joutuu teettämään ulkopuolisilla.

Mikäli liikevaihtosi vaihtelee kausittain tai on pienehkö niin Toimipiste.fi-palvelu on järkevämpi ratkaisu. Edullinen palvelumaksumme lasketaan vain laskutuksesta eikä mitään juoksevia kuukausikuluja ole. Yrittäjänä kiinteiden kulujen määrä kuukausitasolla voi olla hyvinkin huomattava suhteessa liikevaihtoon.

Toimiessa kauttamme et perusta omaa yritystä. Siten et myöskään menetä mahdollisuutta starttirahaan.

Mikäli päätät myöhemmin perustaa oman yrityksen ja haet starttirahaa, voidaan yrittäjämäinen toiminta Toimipiste.fi-palvelun kautta katsoa puoltavaksi asiaksi.

Laskutuspalvelun toimintaan kuuluu luottamuksellisten tietojen käsittely. Tämän vuoksi tietosuoja on koko ajan erityisasemassa ja toimimme GDPR:n (EU:n asetus tietosuojasta) mukaisesti.

Säilytämme toiminnan kannalta tarpeelliset tiedot lakien ja määräysten sekä hyvien käytäntöjen mukaisesti.

Esimerkkejä tallennetuista kokonaisuuksista:

Laskutus

  • Laskumääräykset
  • Laskut
  • Suoritukset

Palkanmaksu

  • Palkkalaskelmat
  • Verokortit
  • Pankkiyhteystiedot

Valtaosa tiedoista on nähtävissä suoraan Extranetissä. Muista tiedoista olet saanut dokumentit itsellesi, esmierkiksi palkkalaskelmat.

Yhteenvetona voimme todeta että käsittelemme tietojasi huolella ja luottamuksellisesti.

Lue lisää Tietosuoja- ja rekisteriselosteestamme

Laskutus

Palkkalaskurimme yhteydestä löydät Nettolaskurimme. Sillä pystyt helposti laskemaan paljonko sinun pitää laskuttaa saadaksesi tietyn suuruisen palkan tilillesi. Laskuri toimii kätevänä apuna kun suunnittelet laskutushintaasi.

Tarkka Nettolaskurimme on Rehti ja Reilu. Meillä ei ole mitään pienellä kirjoitettuja tekstejä arvioista. Täytä kentät oikein ja tiedät tarkkaan mitä saat tilillesi.

Ota hinnoittelussa myös huomioon mitä kuluja sinulle työstä muodostuu, esim. matkakuluja.

Voit laskuttaa. Tarvitsemme verokortin viimeistään siinä vaiheessa kun haluat saada palkan. Verokortti kannattaa toimittaa ajoissa niin palkanmaksu voidaan suorittaa ilman turhia odotteluja.

Katso Verokortin toimittaminen

Kun haluat laskuttaa asiakastasi, kirjaudu sisään ja valitse kohta "Uusi laskumääräys"

Laskutuslomakkeen täyttöä varten tarvitset tavanomaiset laskutustiedot:

  • Asiakkaan nimi- ja yhteystiedot
  • Laskutuksen perusteet eli mitä on tehty, milloin, missä jne.
  • Hintatiedot
  • Maksuehto eli miten pitkän maksuajan olette asiakkaasi kanssa sopineet

Laskulomakkeen kenttien yhteydessä on aina selventävät opasteet joita noudattamalla laskutus sujuu helposti.

Arkisin klo 15 mennessä tehdyt laskutustoimeksiannot lähtevät saman päivän aikana.

Tarkistamme aina laskun tiedot ennen sen lähettämistä.Mikäli antamissasi laskutustiedoissa on epäselvyyksiä, otamme sinuun yhteyttä ennen laskun lähettämistä. Tarkistathan ennen laskulomakkeen hyväksymistä että tiedot ovat oikein.

Jos et ole vielä ehtinyt lähettää sitä meille, voit muuttaa laskurivejä.
Yhteenvetorivin oikealla puolella on kaksi symbolia:

  • Punainen rasti, josta koko rivi poistuu
  • Lehtiö & kynä, jota painamalla tiedot tulevat takaisin syöttökenttiin ja voit muuttaa niitä.

Jos olet jo lähettänyt laskumääräyksesi meille, niin tärkeintä on että saamme siitä tiedon mahdollisimman nopeasti.
Voit toimia seuraavasti:

  • Tehdä kokonaan uuden laskumääräyksen. Kirjoita lisätietoja -kenttään "Korvaa laskumääräyksen numero [nro]"
  • Tehdä uuden laskumääräyksen, johon lisäät puuttuvat tiedot. Kirjoita lisätietoja -kenttään "Lisätään laskumääräykseen numero [nro]"
  • Lähettää meille sähköpostilla tiedon mitä haluat meidän tekevän laskumääräykselle. Esim. poisto tai mitä muutoksia pitää tehdä.

Mikäli saamme tiedon riittävän nopeasti niin asiakkaasi saa sellaisen laskun jonka olit tarkoittanutkin.

Maksuehdolla ilmoitetaan miten monta päivää annat asiakkaallesi aikaa maksaa laskusi. Esimerkiksi maksuehto 14 päivää antaa kaksi viikkoa maksuaikaa laskun kirjoittamisesta. Maksuehto kannattaa aina sopia samalla kun käytte läpi työtehtävän ja hinnan.

Palvelumme käyttäjät pyrkivät sopimaan lyhyen maksuehdon asiakkaidensa kanssa. Tällöin aika työsuoritteesta palkanmaksuunkin on lyhyempi. Samasta syystä kannattaa laskumääräys tehdä viipymättä kun työ on valmis laskutettavaksi. Maksuaika lähtee juoksemaan vasta laskun päivämäärästä eteenpäin.

Yksityishenkilölle sopiva maksuehto on 14 päivää mutta muustakin voitte sopia. Yleisimmin jäsenemme sopivat asiakkaansa kanssa maksuehdoksi 7 päivää.

Voit sopia asiakkaasi kanssa seuraavien laskutustapojen välillä:

  • Sähköpostilasku
  • Verkkolasku, eli e-Lasku
  • Kirjepostina

Yhä useammat käyttäjämme ovat sopineet asiakkaansa kanssa laskun toimittamisesta sähköisesti. Tuolloin voit valita toimitustavaksi sähköpostin tai verkkolaskun (e-lasku). Sähköinen lasku on helppo tapa varmistaa rahaliikenteen nopeus, koska siten toimitettu lasku on asiakkaalla saman tien.

Kysy siis asiakkaaltasi, sopiiko hänelle että saa laskunsa sähköpostilla tai verkkolaskuna. Pyydä tällöin asiakkaasi sähköposti- tai verkkolaskuosoite laskumääräystä varten.

Kannattaa muistaa, että sähköisesti toimitettu lasku on myös ekoteko!

Perinteisellä tavalla toimitettavat laskut lähetämme 1. luokan kirjeenä, mikä kestää Postin lupauksen mukaisesti 4 työpäivää.

Kyllä laskutamme. Kun täytät laskutoimeksiantoa niin täytä toimeksiantajan antama alv-numero, englanniksi ”VAT-number”.

Ulkomaille lähetettävissä laskuissa arvonlisävero on nolla.

Sekin onnistuu. Työsi lisäksi voit laskuttaa matkakuluja, materiaaleja, tarvikkeita, työkalukorvauksia, jne. Sovi näiden hinnat toimeksiantajasi kanssa suoraan.

Laskutettavien matkakulujen suuruuden voitte sopia asiakkaan kanssa vapaasti:

  • Verovapaina korvauksina voimme maksaa sinulle laskutetut matkakulut verottajan ohjeen mukaan matkalaskun perusteella.
  • Mikäli olet sopinut asiakkaalta laskutettavat matkakorvaukset verottajan enimmäiskorvauksia suuremmiksi niin erotus kartuttaa palkkaasi.

Asiakkaalta laskutettavat kilometrikorvaukset jne. laitetaan laskulle omiksi riveiksi ja kohtaan A-hinta ilman ALV. Arvonlisäveron prosentiksi valitaan sama kuin itse työtehtävän ALV -kantakin on.

Katso lisää ryhmästä "Kulut ja verovapaat korvaukset"

Yrityksille hinnat ilmoitetaan ilman arvonlisäveroa (esim. 1000 euroa, plus ALV).

Yksityishenkilöille puolestaan aina arvonlisäverollisilla hinnoilla (esim. 1240 euroa, sisältäen ALVin).

Laskua tehdessäsi merkitse hinta asianomaiseen kenttään.

Toimipiste.fi -palvelun kautta voit laskuttaa kaikilla käytössä olevilla alv-kannoilla. Valinta tehdään laskutuslomakkeessa, myös arvonlisäveroton laskutus ja käänteinen ALV onnistuu.

Alastasi johtuen voi arvonlisävero laskussa olla pienempi, sillä laskutamme alasi arvonlisäveron mukaisesti.

Verosäännösten mukaan vähäinen liiketoiminta on arvonlisäverotonta. Sääntö on yrityskohtainen. Toimipiste.fi liikevaihto ylittää asetetun ylärajan, joten laskutuksen ALV määräytyy yksinomaan laskutettavan palvelun mukaan.

Ilmoittaessasi tarjoamasi palvelun myyntihinnan, muista aina mainita onko hinta arvonlisäverollinen (sis.alv 24%) vai arvonlisäveroton (alv 0%). Yksityishenkilöille hinnat on aina ilmoitettava arvonlisäverollisina. Jos et ole varma oman työsi arvonlisäverosta, kysy asiakaspalvelustamme.

Kyllä soveltuu. Voimme laskuttaa työsi rakennusalan käänteisen arvonlisäverokäytännön mukaan, kun verohallinnon määräämät edellytykset täyttyvät. Selvitäthän asian jo myyntitilanteessa ja merkitse tiedoksi laskumääräykseen.

HUOM! Löydät lisää vastauksia "Rakennusala" -otsikon alta!

Kyllä voi. Yksityiset asiakkaasi saavat palveluistasi kotitalousvähennyksen työn osuudelta, mikäli palvelutarjontasi täyttää verottajan ehdot.

Huom! Muista eritellä laskulle työn ja materiaalien osuus, oli kyseessä tuntiveloitus tai urakkahinta. Tee siis omat laskurivit työlle sekä tarvikkeille.

Mikäli asiakkaasi laskun maksaminen viivästyy, lähetämme maksumuistutuksen. Mikäli asiakas ei tämänkään jälkeen maksa laskua, siirrämme laskun perintätoimiston hoidettavaksi.

Ennen maksumuistutuksen lähetämistä tai laskun siirtoa perintätoimistolle keskustelemme kuitenkin asiasta kanssasi. Muista, että jokaisen kirjoittamasi laskun tulee olla oikeellinen ja sovittu. Silloin asiakkaasi on tietoinen tulevasta laskun summasta ja asiakas on hyväksynyt tekemäsi työn.

Riskin pienentämiseksi varsinkin suuremmat työt kannattaa sopia jaettavaksi useisiin laskutuseriin.

Suosittelemme allekirjoituksen ottamista aina työn valmistuttua, jotta voit todentaa tehdyt työsi ja sopimanne hinnat mahdollisen riitatilanteen varalta. Kirjallinen sopimus toimeksiantajan kanssa on aina hyvä tapa. Silloin kummallekin osapuolelle on selvää, mistä on sovittu. Valmiin sopimusmallin löydät extranetissä kohdasta Lomakkeet.

Mikäli toimintasi luonteesta johtuen laskutat pieniä summia (alle 100 euroa / lasku), ota ennen laskutuksen aloitusta yhteyttä neuvontaamme sopivan menettelytavan löytämiseksi.

Palkka

Rekisteröitymisen yhteydessä toimittamiesi tietojen lisäksi tarvitsemme verokorttisi (lue lisää kohdasta Verotus).

Toimita ennen palkanmaksupyyntöäsi myös mahdolliset kuluihin ja verovapaisiin korvauksiin liittyvät tiedot (lue lisää kohdasta Kulut ja verovapaat korvaukset).

Palkan noston voit valita jo laskumääräystä tehdessäsi.

Mikäli valitset laskua tehdessäsi että ilmoitat palkan nostosta erikseen, niin ilmoitus sujuu kätevästi yhdellä klikkauksella extranetissä Oma Toimipiste -sivullasi (kohta Palkan nosto).

Voit valita itsellesi sopivan palkanmaksutavan:

  • Isojen yksittäisten laskujen lähettäjät ilmoittavat yleensä laskumääräystä tehdessään haluavansa palkan maksettavaksi, kun asiakkaan suoritus saapuu.
  • Pienempien laskujen lähettäjät keräävät tiliä useammalta laskulta ja ilmoittavat meille, kun haluavat nostaa palkan.
  • Jotkut ovat sopineet kanssamme, että haluavat palkan aina esim. kuun viimeisenä päivänä.

Huomaa että verottajan linjauksen mukaan palkka tulee nostaa kuitenkin sen kuun aikana jolloin asiakkaan suoritus on saapunut.

Joka palkanmaksun yhteydessä saat palkkaerittelyn sähköpostiisi automaattisesti. Tämän lisäksi näet extranetistä että laskusi status on "Palkka maksettu".

Voit valita itsellesi sopivan palkanmaksutavan.

Voit valita itsellesi sopivan palkanmaksutavan:

  • Isojen yksittäisten laskujen lähettäjät ilmoittavat yleensä laskumääräystä tehdessään haluavansa palkan maksettavaksi, kun asiakkaan suoritus saapuu.
  • Pienempien laskujen lähettäjät keräävät tiliä pidemmän aikaa ja ilmoittavat meille, milloin on sopiva palkkapäivä.
  • Jotkut ovat sopineet kanssamme, että haluavat palkan aina esim. kuun viimeisenä päivänä.

Palkan nostat kätevästi yhdellä klikkauksella Oma Toimipiste -sivullasi (kohta Palkan nosto).

Laske helposti palkkasummasi palkkalaskurillamme. Palkanmaksuun sisältyy myös kaikki sinulle kuuluvat muut korvaukset, esimerkiksi lomakorvaukset.

Tarkka palkkalaskurimme on Rehti ja Reilu. Meillä ei ole mitään pienellä kirjoitettuja tekstejä arvioista. Täytä kentät oikein ja tiedät tarkkaan mitä saat tilillesi.

Hoidamme automaatisesti puolestasi seuraavat maksut ja vakuutukset:

  • Arvonlisävero
  • Ennakonpidätys
  • Sairausvakuutusmaksu eli sosiaaliturvamaksu *)
  • Tapaturmavakuutus
  • Ryhmähenkivakuutus
  • Vastuuvakuutus
  • Oikeusturvavakuutus

*) 1.1.2020 lähtien maksu on perittävä ainoastaan niiltä jotka ovat YEL -vakuuttamisvelvollisia.

Lue lisää kohdasta Vakuutukset

 

Verotus

Verokortti tulee toimittaa meille viimeistään palkanmaksun ajankohtaan mennessä.

Verokortissa on ainoastaan yksi tuloraja koko vuoden palkkatuloillesi. Jos vuosituloraja ylittyy, palkanmaksaja tekee ennakonpidätyksen lisäprosentin mukaan.
 
Koska sama verokortti toimitetaan kaikille työnantajille ja palkanmaksajille, on tärkeää että seuraat tulorajaasi. Se käy helposti, sillä palkkalaskelmamme alaosassa on aina yhteenveto kuluvan vuoden kertymästä kauttamme laskuttamiesi töiden osalta.

Olet saanut verokortin automaattisesti postitse kotiisi vuodenvaihteessa. Jos tiedot ovat ajan tasalla, lähetä verokorttisi meille pikimmiten.

Tarkistathan, että lähetät meille nimenomaan verokortin.

Varsinaisen verokortin tunnistat näistä teksteistä:

Älä siis lähetä verokortin mukana saamaasi Päätöstä / Selvitysosaa.

Kopio/kuva verokortista riittää:

Helpoiten lähetät sen extranetin kautta tästä linkistä (vaatii sisäänkirjautumisen).

Mikäli haluat käyttää kirjepostia, lähetä verokortti osoitteeseemme:

Taitajien Toimipiste Oy
PL 114
20701 Turku

Emme suosittele verokortin lähettämistä sähköpostilla!

Verottajan verkkopalvelussa löydät verokortin:

 

Verokortti latautuu Pdf -muodossa, käytä sitä kun lähetät kortin meille.

Mikäli verokorttia ei toimiteta, joudumme tekemään verottajan ohjeiden mukaisen 60% ennakonpidätyksen palkastasi.

Jos tarvitset muutosverokortin, se kannattaa tilata netistä: Vero.fi verokorttipalvelu

Kuvalliset ohjeet löytät kohdasta Miten tulostan / tilaan verokortin Omavero -palvelusta.

Nopeimmin noudat verokorttisi tai tilaat muutosverokortin verkosta:

Kevytyrittäjän verokortti

Verottajan Omavero -palveluun pääset tästä: Vero.fi verokorttipalvelu

Kevytyrittäjän matkakuluja (kilometrikorvaus, päiväraha, ateriakorvaus) voidaan verottajan ohjeen mukaan korvata verovapaasti, jos niistä on sovittu toimeksiantajan kanssa.

Verottaja edellyttää matkalaskua (lomakkeet löytyvät täältä) kilometrikorvausten, ateriakorvausten ja päivärahojen verovapaalle maksamiselle. Täytä lomake ja lähetä se meille laskumääräyksen yhteydessä.

Matkalasku pitää täyttää huolellisesti ja todenmukaisesti jo lähtökohtaisesti.

Lisäksi verottajalla on pääsy Trafin tietokantaan ja tarkistaa ilmoittamiasi tietoja (mm. kertyneet kilometrit ja kenen käytössä ajoneuvo on). Mikäli ilmenee, että tiedot eivät pidä paikkansa niin maksettavaksesi tulee lisävero + veronkorotus + viivästyskorko.

 Matkakulut on voitu sopia

a) Maksettaviksi palkkion lisäksi, jolloin ne laskutetaan asiakkaalta.
b) Osana työstä sovittua kokonaiskorvausta, eli ”leivottuna hintaan”. Tällöinkin matkakulujen pitää olla laskulla eriteltynä lisätietona.

Miten toimin käytännössä?

Aloita täyttämällä matkalasku. Tuolloin tiedät, paljonko matkakuluja on laskutettavalta ajalta kertynyt.

a) Matkakulut laskutetaan asiakkaalta

Täytä ensin laskulle tehdyt työt
Lisää tämän jälkeen matkakulut omille riveilleen aiheittain eriteltynä, (esim. 100km ja 5 ateriaa):

  • Kuvaus: Kilometrikorvaus, Määrä: 100, Yksikkö: km, A-hinta ilman ALV: 0,57
  • Kuvaus: Ateriakorvaus Määrä: 5, Yksikkö: kpl, A-hinta ilman ALV: 12,75

Yllä olevassa esimerkissä on käytetty verottajan vuoden 2024 hyväksymiä korvausmääriä. Muun suuruisista korvauksista voit sopia asiakkaasi kanssa. Mikäli asiakas maksaa suurempia korvauksia, niin verottajan hyväksymien korvausmäärien ylittyvästä osasta muodostuu sinulle palkkatuloa.

b) Matkakuluja ei laskuteta asiakkaalta vaan ne on sovittu sisältyvän hintaan:

Täytä ensin laskulle tehdyt työt

Siirry kohtaan 4. Lisätiedot ja lähetys

Ilmoita viimeisessä kohdassa Matkaerittely laskulle matkakulut aiheittain eriteltynä, (esim. 100km ja 5 ateriaa):

Loppusumma sisältää matkakuluja:
Kilometrikorvaus 100km x 0,57
Ateriakorvaus 5kpl x 12,75

Siten ne tulevat laskulle asiakkaallesi tiedoksi eivätkä vaikuta loppusummaan.

Ellei matkakustannusten korvauksesta ole sovittu asiakkaan kanssa voit hakea vähennystä henkilökohtaisessa verotuksessasi. Pidä ajopäiväkirjaa tms. tallaisista matkoista, jotta pystyt tekemään verottajalle ilmoituksen. Sinun ei tarvitse toimittaa ajopäiväkirjaa meille.

Huomaathan, että kodin ja varsinaisen työpaikan välisistä matkoista ei myöskään voida maksaa verottomia km-korvauksia. Muista hakea näistä vähennystä henkilökohtaisessa verotuksessasi.

Verottomien korvausten maksamisessa noudatetaan aina kulloinkin voimassaolevia verottajan yleisiä ohjeita.

Verovähennyksien ilmoittaminen kannattaa aina, koska tuolloin sinun verosi määrä pienenee.

Konkreettisesti tämä tarkoittaa enemmän rahaa käyttöösi!

Jotta verovähennykset huomioidaan, ne pitää ilmoittaa verottajalle.

Tämä tapahtuu veroilmoituksen täydentämisellä joko verkossa Omavero -palvelun kautta tai paperisena versiona postitse. Toimintaohjeet löydät verottajan sivuilta.

Vähennyskelpoiset kulut Toimipiste.fi -palvelun käyttäjälle.

Ohjeet ja raportit vähennyksen tekemiseksi saat meiltä keväisin, kun verottaja toimittaa veroehdotukset.

Allaolevista maksuista ja korvauksista sinun on mahdollista hakea tulonhankkimisvähennystä henkilökohtaisessa verotuksessasi:

Toimipisteen perimät kulut

    • Palvelumaksu (Toimipiste)
    • Työnantajan sairausvakuutusmaksu (Valtio)
    • Tapaturma- ja vastuuvakuutusmaksu (Vakuutusyhtiö)

Matkakulut

Mikäli sinulle on maksettu sellaisia matkakuluja joita ei ole erikseen laskutettu asiakkaalta, ilmoita nekin veroilmoituksessa.

Verottajan ohjeen mukaan laskulla erittelemättömät korvaukset ovat lähtökohtaisesti saajalleen verollista tuloa. Tällaiset matkakulut voidaan maksaa ennakonpidätystä toimittamatta. Muista ilmoittaa tällaiset korvaukset tulonhankkimisvähennystä omassa verotuksessasi keväällä. Säilytä matkalaskusi / ajopäiväkirjasi, koska verottaja saattaa kysyä sinulta tarkennuksia verotuspäätöksen tekemiseksi.

Katso myös: Miten saan matkakuluni verovapaina?

Kaikki yllämainitut verovähennykset euromäärineen näet helposti extranetissä kohdasta

Verovähennykset -> Verovähennyksien kertymä.

Sieltä löydät myös ohjeet mihin kohtaan nämä veroilmoituksessa yleensä ilmoitetaan.

YEL-maksut

Yrittäjän eläkevakuutusmaksut ovat verovähennyskelpoisia kuluja. Toimipiste.fi on täyden palvelun laskutuspalvelu ja halutessasi hoidamme YEL –vakuutuksesi.

Kaikista verovähennyksistä saat ajankohtaisimman tiedon suoraan Verohallinnosta. Yksittäiset verotuspäätökset tekee aina verottaja, eikä laskutuspalvelu voi niihin vaikuttaa.

Täältä näet kertyneet verovähennyksesi (vaatii sisäänkirjautumisen)

Kulut ja verovapaat korvaukset

Suoraan työhön liittyvät kulut ovat pääsääntöisesti vähennyskelpoisia, eli sellaiset tarvikkeet ja materiaalit jotka jäävät asiakkaalle tai työmaalle.

Kulut maksetaan palkanmaksun yhteydessä, ja ne lasketaan ennen palkanmaksua. Tuolloin palkkasummasi vastaa työsi tulosta ja verot sekä sivukulut pienenevät.

Miten kulut huomioidaan palkanlaskennassa?

Laskun arvonlisäveroton loppusumma jaetaan kahteen osaan:

  • Kulut – mikäli niitä on laskulla. Nämä korvataan sinulle täysimääräisinä.
  • Jäljelle jäävästä osasta muodostuu työstäsi maksettava palkka. Vain tästä osasta pidätetään verot ja muut sivukulut

Kulutositelomakkeen löydät Oma Toimipiste -sivuiltasi kohdasta Lomakkeet. Kirjanpitolain mukaisesti tarvitsemme kuluistasi kuitit, katso ohje täältä.

Vähennettävän tuotteen hinta voi olla korkeintaan 500€. Mikäli hankinnassa oleva tuote on tätä kalliimpi, tulee lupa pyytää aina etukäteen.

Vähennyksiin emme verottajan ohjeen mukaisesti voi hyväksyä työkaluja, koska niillä on pidempiaikaista käyttöä. Sama koskee hankintoja joihin voi sisältyä yksityiskäyttöä. Tällaisia ovat esim. puhelin, nettiyhteys, tietokone jne.  Näissä tapauksissa kulujen korvaaminen johtaisi siihen, että lopullisessa verotuksessa ainakin osaa vähennyksestä tulkittaisiin palkaksi. Näiden ja vastaavien hankintojen osalta voit hakea tulonhankkimisvähennystä henkilökohtaisessa veroilmoituksessasi.

Ajopäiväkirjat, matkalaskut ja muut kululomakkeet löydät Oma Toimipiste -sivuiltasi kohdasta Lomakkeet. Niitä käyttämällä teet helposti ilmoitukset verovapaista korvauksista. Kätevimmin toimitat ne meille sähköpostilla osoitteeseemme info@toimipiste.fi

Kyllä on. Kulutositteet eli kuitit voit lähettää meille joko postitse tai skannatuna sähköpostilla. Jos toimitat sähköisesti niin säilytä alkuperäiset itselläsi palkanmaksuun asti.

Skannaa kuitit tai ota niistä kuvat vaikka kännykän kameralla. Tarkista kuvien selkeys ennen lähettämistä. Lähetä tiedostot meille PDF tai JPG muodossa sähköpostin liitteenä osoitteeseen info@toimipiste.fi

Kirjoita sähköpostin aiheeksi sen laskun numero, johon tositteet liittyvät. Tarvittaessa liitä mukaan myös selvitys siitä, miten kulut liittyvät laskuttamaasi työhön.

Vakuutukset

Kevytyrittäjänä olet vakuutettu kattavasti toimestamme seuraavilla vakuutuksilla:

Vastuuvakuutus kattaa mahdolliset kolmannelle osapuolelle aiheutuneet vahingot 1 000 000€ saakka vakuutusehtojen mukaan. Mikään vakuutus ei kuitenkaan korvaa vahinkoja epäammattimaisesti tehdystä työstä.

Mikäli harjoitat tiettyjä konsultointi- tai suunnittelupalveluita, tulee sinun ottaa lisäksi ns. konsulttivakuutus. Saat sen esimerkiksi käyttämästämme vakuutusyhtiöstä. Ole meihin yhteydessä niin neuvomme sinua eteenpäin. Maksamasi vakuutusmaksu on vähennyskelpoinen kauttamme.

Kyllä, olemme vakuuttaneet sinut vapaaehtoisella tapaturmavakuutuksella.

YEL –muutoksen johdosta laskutuspalveluiden kevytyrittäjien tapaturmavakuutuskäytäntö muuttui. Tämän vuoksi olemme ottaneet puolestasi vapaaehtoisen työajan tapaturmavakuutuksen.

Vakuutettujen kotipaikan tulee voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti olla Suomi, asua Suomessa vakituisesti sekä kuulua Suomen sairausvakuutuslain piiriin (Kela).

Vakuutuksen keskeinen sisältö:

  • Vakuutus on voimassa Taitajien Toimipiste Oy:n kautta laskutettavaa työtä tehdessä ja tähän työhön välittömästi liittyvillä matkoilla.
  • Korvaus tapaturman aiheuttamista hoitokuluista tapaturmaa kohti enintään 20 000€
  • Päiväkorvaus tapaturman aiheuttamasta ohimenevästä työkyvyttömyydestä 50€
    • Omavastuu 0 päivää
    • Enimmäiskorvausaika 365 päivää
  • Tapaturman aiheuttama pysyvä haitta, kertakorvaus enintään 50 000€
  • Tapaturmainen kuolema, edunsaajana omaiset. Kertakorvaus 20 000€

Katso ohje korvauksen hakemiseksi seuraavasta kohdasta: Miten toimin jos minulle sattuu tapaturma töissä?

Toisin kuin lakisääteinen tapaturmavakuutus, vapaaehtoinen tapaturmavakuutus ei kata ammattitauteja.
Vakuutusturva perustuu vakuutussopimuslakiin ja vakuutukseen kirjoitettaviin ehtoihin. Vakuutus ei poista mahdollista työtapaturmavakuutus – ja ammattitautilain mukaista vakuuttamisvelvollisuutta.

Olemme ottaneet puolestasi vapaaehtoisen työajan tapaturmavakuutuksen.

Vakuutus on voimassa Taitajien Toimipiste Oy:n kautta laskutettavaa työtä tehdessä ja tähän työhön välittömästi liittyvillä matkoilla.

Toimi näin, jos sinulle sattuu tapaturma:

  1. Soita FenniaHoitajalle numeroon 010 503 5000.
  2. Puhelimeen vastaa ammattitaitoinen sairaanhoitaja, joka antaa puhelun aikana neuvoja tilanteen hoitamiseksi.
  3. Ilmoita hoitajalle että olet kevytyrittäjä ja vakuutettu Taitajien Toimipiste Oy:n vapaaehtoisella tapaturmavakuutuksella, vakuutusnumero 6958599
  4. Tarvittaessa hoitaja tekee sinulle ajanvarauksen yhteistyökumppanimme lääkäriasemalle tai hoitolaitokseen joko Dextran tai Terveystalon toimipisteeseen.
  5. Lääkärikäynnin kulut laskutetaan suoraan Fennialta.

Mikäli olet mennyt suoraan lääkärille, toimi näin.

Lääke ym. kulujen ja päivärahan hakeminen:

Täytä netissä tapaturmailmoitus. Lue kuvallinen ohje täältä.

Ilmoitus tehdään Fennian nettisivujen kautta kirjautumalla pankkitunnuksillasi Oma Fennia-palveluun

Taitajien Toimipiste Oy:n vapaaehtoisen tapaturmavakuutuksen vakuutusnumero on 6958599

Mikäli sinulle tulee kysyttävää korvausasioissa, ole yhteydessä Fennian korvauspalveluihin, p. 010 503 5022 klo 8-18.

Eläketurva

Eläkevakuutuslain mukaan laskutuspalveluiden kevytyrittäjien tulee vakuuttaa itsensä YEL-vakuutuksella mikäli kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:

  • Työpanoksesi arvo 12 kuukauden ajanjaksolla *) on vähintään 9 010,28 euroa.
  • Kevytyrittäminen laskutuspalvelun kautta on toistuvaa
    - Lähetät useamman kuin yhden laskun tai
    - Toimintasi kauttamme jatkuu vähintään neljä kuukautta.
  • Olet 18–67-vuotias.
  • Et saa työeläkelakien mukaista vanhuuseläkettä.

*) Jos aloitat laskutuksesi esim. lokakuun alussa, ei olennaista ole loppuvuodeksi arvioitu työtulo, vaan työtulo seuraavan 12 kuukauden aikana.

Mikäli yllämainitut edellytykset eivät kohdallasi täyty, niin et tarvitse YELiä. Käytännössä tämä tarkoittaa enemmän palkkaa tilillesi.

Lue lisää Usein kysyttyä -kohdasta Eläketurva.

Kyllä voit, mikäli toimintasi on niin pientä, ettei YEL –vakuutuksen työtulon alaraja (9 010,28 euroa) ylity tai laskutuksesi on kertaluonteinen ja lyhytaikainen.

Jos minimiraja ei täyty:

  • Ei tarvitse maksaa YEL:iä
  • Saat enemmän nettopalkkaa
  • Hoidamme kaiken byrokratian kuten ennenkin

Luonnollisestikaan nämä työt eivät tällöin kerrytä eläkettäsi.

Olemme kevytyrittäjien täyden palvelun laskutuspalvelu ja halutessasi hoidamme YEL -vakuutuksesi:

  • Hankimme YELin sinulle
  • Hoidamme pidätykset suoraan palkastasi
  • Kertymän näet extranetistä
  • Lasku tulee meille
  • Kertyneellä pidätyksellä maksamme YEL -laskusi eräpäivänä
    • Edellyttää kertymän riittävyyden laskun maksuun

Näin helposti valtuutat meidät hoitamaan YEL eläkevakuutuksen puolestasi:

  1. Kirjaudu Extranettiin ja valitse Tuki -> YEL eläke -> YEL valtakirja
  2. Perustietosi tulevat valtakirjaan automaattisesti
  3. Sinun tarvitsee täyttää vain muutama kohta
  4. Lopuksi paina Lähetä valtakirja -nappia niin se tulee meille. Saat siitä samalla kopion omaan sähköpostiisi.

Muistathan että YEL-vakuutuksen ottaminen on sinun omalla vastuullasi.

Vakuutus tulee ottaa 6 kuukauden sisällä siitä, kun vakuuttamisedellytys täyttyy. Vakuutusmaksut alkavat juoksemaan siitä hetkestä jolloin vakuuttamisvelvollisuus on alkanut.

Suosittelemme vakuutuksen ottamista heti kun huomaat että olet vakuuttamisvelvollinen.

Virallisesti työtulo on summa, jonka voisit maksaa palkkana yhden vuoden aikana jollekulle samaa työtä tekevälle.

Kevytyrittäjän bruttopalkka on hyvä lähtökohta työtuloa arvioitaessa. Käytä bruttopalkkaasi pohjana kun arvioit täyttyykö YEL vakuutuksen minimiraja kohdallasi.

Arvioi työtulosi realistisesti koska sen perusteella kertyy eläkkeesi ja se vaikuttaa myös muuhun sosiaaliturvaasi.

Käytä apuna lähettämäämme palkkalaskelmaa työtuloa määrittessäsi. Laskelman alaosassa on aina yhteenveto, josta näkyy paljonko palkkaa on kertynyt vuoden alusta.

Voit muuttaa YEL-työtuloasi tarpeen mukaan ja siten reagoida muutoksissa omassa toiminnassasi. Huom! Muutos vaikuttaa ainoastaan tuleviin maksuihin ja eläkekertymään.

Teet työtulomuutoksen helposti extranetissä kohdassa Eläketurva YEL -> Työtulomuutos.

YEL-maksuprosentti on suunnilleen sama aiemmin perityn TyEL-maksun kanssa.

YEL tarjoaa kuitenkin kaksi merkittävää huojennusta:

  • Uudelle yrittäjälle myönnetään 22% alennus ensimmäisten 4 vuoden ajan.
  • YEL –vakuutusmaksut ovat verotuksessa täysimääräisesti vähennyskelpoisia, jolloin lopullinen verotus laskee.

Määritä sinulle sopiva eläketurva YEL -laskurilla täältä.

Kevytyrittäjänä voit hyödyntää YEL -maksujen verovähennyksen jo samana vuonna kun vakuutusmaksut peritään.

  • Tilaa silloin uusi verokortti, johon ilmoitat vähennykseen YEL laskun mukaisen vuosimaksun.
  • Lasku on toimitettu tiedoksesi myös silloin kun olet valinnut että me hoidamme YELin puolestasi.

Ohje YEL -maksun ilmoittamiseksi kun tilaat verokortin verkosta:

Katso myös ohje Miten toimitan verokortin?

Muutosverokortti kannattaa tilata netistä: Vero.fi verokorttipalvelu

Voit lopettaa YELin kun lakisääteinen YEL-vakuuttamisvelvollisuutesi päättyy. Esimerkiksi tulosi jäävät alle YEL -vakuutusvelvollisuuden alarajan tai yrittäjämäinen toimintasi loppuu kokonaan.

Jos me olemme hoitaneet vakuutuksen puolestasi, voit ilmoittaa lopettamisesta extranetin kautta. Mikäli olet ottanut vakuutuksen itse, ole suoraan yhteydessä vakuutusyhtiöösi.

Työttömyysturva

Työttömyyspäivärahoihin liittyvä säännöstö on monimutkaista ja päätökset ovat tapauskohtaisia, joten mitään yleispätevää ohjetta ei ole.

Laskutuspalveluiden kautta tehty työ luokitellaan yrittäjämäiseksi toiminnaksi. Jos sinulla on YEL-vakuutus ja määrittelemäsi työtulo on vähintään 14 803 euroa, on sinulla mahdollisuus yrittäjän työttömyysturvaan. Lue lisää Yrittäjien työttömyyskassasta SYT -kassan sivuilta.

Mikäli sinulla ei ole edellämainittua YEL -vakuutusta niin tarkista oma oikeutesi työttömyyspäivärahaan etukäteen suoraan Työttömyyskassastasi, Kelasta tai TE-toimistosta. Samalla saat tietoa mahdollisen sovitellun päivärahan myöntämisen edellytyksistä ja ehdoista juuri sinun kohdallasi.

Mikäli työllistyt kokopäiväisesti laskuttamalla kauttamme, et ole työtön työnhakija etkä näinollen ole oikeutettu työttämyyskorvaukseen. Päätöksen kokopäiväisyydestä tekee työvoimaviranomainen, yleensä 80% tai yli tavanomaisesta työajasta tulkitaan kokopäiväiseksi työskentelyksi.

Kun tarvitset palkkatodistuksen tai työtodistusta saat ne pyynnöstäsi meiltä maksutta.

Rakennusala

Rakennusalalla tulee yhteisillä rakennustyömailla työskentelevien henkilöiden ilmoittaa verottajan rekisteriin. Työntekijä on myös velvollinen käyttämään Rakentajan Veronumerollista ID-Korttia (Esim. Valttikortti) sekä Veronumerorekisteriin merkitseminen.

Toimipiste.fi –palvelu hoitaa nämäkin velvollisuudet puolestasi! Tarvitsemme sinulta kuitenkin muutamia tietoja jotta voimme ilmoittaa sinut oikealle työmaalle ja tilataValttikortin.

Lue alta toimintamallit joilla asiat hoituvat helposti kuntoon, yhteispelillä se sujuu!

Yhteisillä työmailla työskentelevien tulee käyttää Rakentajan Veronumerollista ID-Korttia.

Saat Valttikortin meiltä näin kätevästi:
- Toimita verokorttisi meille (ellei se jo ole meillä)
- Lähetä sähköpostilla selkeä kasvokuva itsestäsi
- Tilaamme Valttikortin joka on virallinen Rakentajan Veronumerollinen ID-Kortti

Toimitus tulee postitse suoraan sinulle. Toimitus kestää noin 14 päivää siitä kun olemme vastaanottaneet kaikki tilaukseen tarvittavat tiedot ja valokuvan.

Maksamme kortin suoraan toimittajalle ja vähennämme summan automaattisesti seuraavassa palkanlaskennassa.

Vaikka työntekijälle on verottajan toimesta annettu veronumero, häntä ei tuolloin ole automaattisesti merkitty veronumerorekisteriin vaan merkintää on pyydettävä erikseen.

Teemme veronumeron rekisteröinninkin puolestasi samassa yhteydessä kun tilaamme sinulle Valttikortin.

Eli ilmoitusvelvollisuus rakennustyömailla: Verottaja edellyttää yhteisillä rakennustyömailla työskentelevien henkilöiden rekisteröimistä Veronumero.fi-sivustolla kulloisellekin työmaalle. Toimipiste.fi -palvelu hoitaa raportoinnin puolestasi!

Jotta voimme ilmoittaa sinut oikealle työmaalle, toimita meille seuraavat tiedot aina kun aloitat uudella työmaalla:

  • Työmaasi nimi, numero ja mahdollinen työmaa-avain
  • Vastaava mestari
  • Milloin olet aloittanut ja kuinka kauan työsi kohteessa kestää

Me rekisteröimme sinut oikealle työmaalle, ellei pääurakoitsija tee sitä itse (kysy vastaavalta mestarilta heidän käytäntönsä).

Toimipiste.fi toimii tilaajavastuulain edellyttämällä tavalla. Tämä kannattaa mainita kun hankit asiakkaita. Tuolloin he tietävät, että sinun osaltasi kaikki vero- ja muut velvoitteet hoidetaan asianmukaisesti.

Olemme mukana Tilaajavastuu.fi -palvelun Luotettava kumppani -ohjelmassa. Tämä antaa sinulle varmuuden että toimimme lainsäädännön edellyttämällä tavalla. Palvelun tuottama raportti sisältää kaikki tilaajavastuulain edellyttämät asiakirjat. Tilaajavastuuraportin voit noutaa täältä!

Pyynnöstä toimitamme tilaajavastuulain mukaisen todistuspaketin sähköpostilla veloituksetta.

Saat yleensä tiedon ALV -käytännöstä kun sovitte laskutuksesta.

Käännetyssä arvonlisäverovelvollisuudessa verovelvollinen on palvelun ostaja eikä myyjä (kuten normaalisti). Käännettyä verovelvollisuutta sovelletaan, jos kumpikin allaoleva ehto täyttyy:

  1. palvelu on rakentamispalvelua tai työvoiman vuokrausta rakentamispalvelua varten 
  2. ostaja on elinkeinonharjoittaja, joka toiminnassaan muutoin kuin satunnaisesti myy rakentamispalvelua. Ostaja voi olla myös ns. välimies, joka myy edelleen rakentamispalvelua edellä mainitulle elinkeinonharjoittajalle.

Käännettyä verovelvollisuutta ei sovelleta esimerkiksi silloin, kun rakentamispalvelua ostaa yksityishenkilö.

Eli kun myydään rakentamispalvelua yrityksille on arvonlisävero 0%, mutta kun myydään yksityisille niin Alv on 24%.

Kyseessä on yhteinen rakennustyömaa, kun tehdään rakennustyötä ja työmaalla samanaikaisesti tai peräkkäin toimii useampi kuin yksi työnantaja tai korvausta vastaan työskentelevä itsenäinen työnsuorittaja.

 
Toimipiste.fi

Laskuta työsi helposti Toimipisteen kautta ilman yrityksen perustamista.
Silloin saat olla oman alasi ammattilainen ja keskittyä työsi tekemiseen!

Palvelumme sopii Sinulle kun omaat Taitoa ja haluat Ansaita sillä.
Jätä laskutus, paperityöt ja byrokratian kanssa painiminen meidän hoidettavaksemme!
Se kun on se Meidän Taitomme!

Avaa Oma Toimipisteesi!

Käyttäjätunnukset saman tien:

  • Maksutta
  • Helposti
  • Ilman velvoitteita
  • Aloitus vaikka heti

 

Liity maksutta!

Kirjautuminen